Staubo-bloggen

Definer startkapasitet

Postet av Staubo on May 24, 2019 2:04:21 PM

AGM-batterier egner seg generelt sett svært godt til startapplikasjoner fordi kjemien tillater relativt store strømtrekk. Det betyr ikke nødvendigvis at man kan sette inn et hvilket som helst AGM-batteri uansett startapplikasjon, og det er alltid viktig å forstå batteriets evner og egenskaper i forhold til formålet.

Under start trekkes en svært høy strøm ut av batteriet, og kapasiteten batteriet kan yte defineres av spenningsfallet som oppstår når dette inntreffer. 

Batteriets sammensetning

I hovedtrekk kan man definere batteriets spesifikke egenskaper ved å sammenligne tykkelsen på blyplatene og mengden bly benyttet. Tykkere plater betyr evne til å lagre mye strøm, altså høy kapasitet, og tynnere plater vil gi en større flate for elektronene å flytte imellom, altså høyere strøm. 
Det ene går utover det andre, og av denne grunn har tradisjonelle startbatterier lav kapasitet, mens ordinære AGM-batterier må overdimensjoneres for å kunne yte samme startstrøm.

Antall startforsøk

Lav kapasitet i batteriet er i de aller fleste tilfellene ikke problematisk. Kapasitetsmengden man henter fra batteriet under et starforsøk er relativt liten på grunn av startforsøkets varighet. 
Teoretisk eksempel: Si at startmotoren yter 1,1kW og det er et 12V-system. Grovt regnet vil strømtrekket ligge på ca. 100A (1100W/11V). Et startforsøk på 10 sekunder vil da teoretisk sett hente ut kun 0,28Ah (100A/60min/6) av batteriet.
Et standard startbatteri har typisk 50Ah tilgjengelig, riktignok beregnet for et lenger uttak, men differansen er allikevel stor.

I profesjonell sammenheng blir utfallet betraktelig annerledes. DNV GL stiller følgende krav til startbatteriene (RU-SHIP, Pt.4, Ch.8, Sec.2, 5.1.1e): 12 startforsøk à 10 sekunder, innenfor en tidsramme på 30 minutter, uten lading.
Typisk effektbehov, eksempelvis for en nødgenerator ombord i et skip, er 7kW. Dette er 24V-systemer, og om man regner en snittspenning under start på 20V, vil kapasitetsforbruket være totalt 12Ah.

Vi presiserer at disse regnestykkene kun er teoretiske eksempler for å synliggjøre differansen. 

Full Throttle

Fullriver lanserer i disse dager en ny serie AGM-batterier som egner seg svært godt til startapplikasjoner, og ikke minst til større motorer og tøffere startkrav. Full Throttle-serien, som erstatter HC-serien for de som er kjent med den, kombinerer høy strømytelse og god reservekapasitet, og er av den grunn et batteri som takler dette fullt ut.
Vi kan i praksis erstatte et 200Ah standard AGM-batteri med et 100Ah Full Throttle-batteri, hvilket innebærer besparelse av både vekt, plass og penger.

Trykk på bildet for å se alle variantene.

full-throttle

Testet - OK

For å være helt trygge på at vi leverer produkter som holder det spesifikasjonene lover, har vi gjennomført utladetest i praksis, og det er gledelig å melde at batteriene ikke bare holdt mål, men at de holdt særdeles godt på spenningen i prosessen.

Kontakt

 

Om Staubo

Staubo Elektro-Maskin er i dag en ledende leverandør av batterier, strømomformere, UPS, generatorer og minimotorer. Vi er sammen med våre søsterselskaper i Sverige, Danmark og Finland Nordens største batterileverandør, og våre ansatte innehar høy faglig kompetanse som sikrer at vi finner løsningene som dekker ditt behov best. 

Kundetilpassede løsninger
Hvis du har bruk for en skreddersydd batteriløsning er vi klare til å hjelpe deg. Vi kan designe løsninger som oppfyller kravene til enhver applikasjon – alt fra store batteribanker til løvtynne fleksible litiumbatterier.

Kontakt oss

Abonner på nyheter

Siste innlegg